Revalideren met een longaandoening

17 NOVEMBER 2020

Foto van Revalideren met een longaandoening

De werking van de longen

Onze longen zijn van levensbelang. Ze zorgen ervoor dat we kunnen ademen. Maar hoe zit het nu precies met de werking van de longen en wat is precies hun functie? 

Simpel gezegd zorgen de longen ervoor dat we goed kunnen ademen. Met gezonde longen gaat ademhalen vanzelf, waardoor je bijna zou vergeten hoe belangrijk de longen zijn. Dankzij hen krijgt ons lichaam elke vier seconden zuurstof. Dat is meer dan twintigduizend keer per dag, of acht miljoen keer per jaar. En dat 24 uur per dag, je hele leven lang. Onmisbaar dus, een goede werking van de longen.

De lucht die we inademen, komt via onze mond of neus in de luchtpijp terecht. De luchtpijp is een stevige buis waarin kraakbeenringen zitten, zodat de buis altijd open is. Hij splitst zich in twee takken, die we bronchien noemen. Aan de uiteinden van de kleinste bronchiën zitten de longblaasjes. De longblaasjes geven de ingeademde zuurstof af aan het bloed. Het bloed brengt de zuurstof naar alle plaatsen in het lichaam. 

Slijmvlies

De longen zijn zacht en sponsachtig: dat maakt ze erg kwetsbaar. Om ze te beschermen zijn keel, neus en mond bedekt met een slijmvlies. Als we bij het ademen schadelijke stoffen en bacteriën binnen krijgen, blijven die voor een groot deel kleven aan het slijmvlies. Ook de bronchiën en de longen zelf zijn aan de binnenkant bedekt met een slijmvlies. De zogenaamde trilhaartjes in het longslijmvlies vervoeren het vuil dat er toch is gekomen naar de keel. Daar wordt het slijm opgehoest of ingeslikt (ingeslikt slijm gaat met de ontlasting naar buiten). Zo proberen de longen zichzelf schoon te houden en irritaties te voorkomen.

 

Tips om uw longen gezond te houden 

Gezonde longen zijn van levensbelang. Vanaf je geboorte zorgen je longen voor zuurstof. Zodat je hart blijft kloppen en je hersenen blijven werken. Met deze tips kunt u uw longen gezond houden!

Tip 1: beweeg of sport elke dag

Minstens vijf dagen per week een half uur bewegen is belangrijk voor uw gezondheid en dus een goede tip. Door te sporten of te bewegen krijgt u een betere conditie en sterkere longen. U hoeft niet altijd uitbundig te sporten. Dansen of een stukje wandelen zijn ook goede manieren om in beweging te blijven. Neem wat vaker de fiets in plaats van de auto. Of pak eens de trap in plaats van de lift. Tuinieren en schoonmaken tellen ook mee!

Tip 2: rook niet

We weten het allemaal: roken is voor niemand goed. Het beschadigt de longen onherstelbaar. Ook meeroken kan longziekten veroorzaken. Het is nooit te laat om te stoppen. Als u stopt met roken, gaan uw longen veel minder snel achteruit dan wanneer u doorrookt. Stoppen is niet eenvoudig. U kunt voor hulp terecht bij uw huisarts, praktijkondersteuner of longarts. Kijk voor meer informatie op www.rokeninfo.nl.

Tip 3: eet gezond

Gezond en afwisselend eten is voor iedereen een goede tip. Voedsel is immers de brandstof van ons lichaam. Een mens heeft elke dag zetmeel, suiker, eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en voldoende vocht nodig. Samen met voldoende bewegen zorgt gezonde voeding voor een gezond gewicht en lichaam. En dat verkleint de kans op chronische ziekten.

Tip 4: maak muziek

Zingen of een blaasinstrument bespelen maken uw longen sterker. Het zijn goede ademhalingsoefeningen. U verbetert uw conditie hierdoor. En het is nog leuk ook!

Tip 5: zorg voor frisse lucht

Frisse lucht is heel belangrijk, ook binnenshuis. Zorg dat er thuis, op het werk en op school 24 uur per dag voldoende wordt geventileerd. Dat doet u door bijvoorbeeld de ventilatieroosters open te zetten of een raam op een kier te zetten. Lucht daarnaast elke dag een half uur goed door het raam helemaal open te zetten.

Tip 6: was regelmatig uw handen

In de herfst en winter lopen mensen snel een longontsteking op. In bussen, treinen en gebouwen kunnen bacteriën en virussen makkelijker overspringen. Met een goede hygiëne kunt u proberen besmetting te voorkomen. Vooral regelmatig uw handen wassen helpt. Daarmee verkleint u ook de kans op een verkoudheid of griep. Gebruik geen antibacteriële zeep, maar gewone zeep en water.

Tip 7: houd rekening met smog

Als er veel vervuiling in de lucht zit, noemen we dat smog. Bij veel smog kunt u beter niet buiten sporten of andere activiteiten doen, vooral niet tijdens de spits. Probeer dan zoveel mogelijk uw buitenactiviteit ’s ochtends of later in de avond te doen.

Tip 8: herken klachten op tijd

Hoest u regelmatig? Of bent u snel buiten adem? Misschien is het geen onschuldig hoestje, maar is er meer aan de hand. Ga voor de zekerheid met klachten altijd even langs uw huisarts. Bent u tussen de 40 en de 70 jaar en wilt u weten hoe gezond uw longen zijn? Doe de test , dan ziet u meteen of u risico loopt op de longziekte COPD.

De rol van ademhalingsspieren

Bij het inademen en het actief uitademen worden de ademhalingsspieren gebruikt. Dit zijn de middenrifspieren, buikspieren, de binnenste en buitenste tussenribspieren en de supraclaviculaire spieren. Door middel van specifieke ademhalingsoefeningen en een spierversterkend conditie programma kunt u deze spieren trainen waardoor het ademhalen makkelijker gaat. Tijdens de training wordt o.a. uw saturatie (zuurstofopname in uw bloed) gemeten. Onze fysiotherapeuten Federieke en Laurian hebben hier specifieke opleidingen voor gedaan om u op een adequate manier op te trainen. 

Bron: longfonds

Interesse na het lezen van dit artikel: bel 0548-515599 of mail naar praktijk@ftkw.nl